Victory! – Van Bingen tot Boogie

New York, 1944. Piet Mondriaan is koortsachtig op zoek naar de ultieme compositie van lijn en kleur. Komt de kunstenaar in de laatste dagen van zijn leven los van de door hem zelf opgelegde begrenzingen? Of vormen deze juist het kader waarbinnen zijn Victory Boogie Woogie kan ontstaan?

Binnen dikke kloostermuren componeerde Hildegard von Bingen de prachtigste melodieën. De hits van The Jacksons wijken niet af van het gangbare vormschema van de popmuziek. En Bach zocht bij het componeren van zijn geniale muziek de grenzen op van wat in zijn tijd geaccepteerd was. Vanuit de beperkingen van strikte regels kunnen de mooiste dingen ontstaan!

Componisten Joost Kleppe, Aspasia Nasopoulou en Lucas Wiegerink laten zich op verzoek van Wishful Singing inspireren door het lijnenspel en de dynamiek van Piet Mondriaan. In een muzikaal drieluik belichten zij het schilderij Victory Boogie Woogie elk vanuit hun eigen perspectief.

Wishful Singing brengt met Victory! een aansprekend, gevarieerd en zeker ook swingend a cappella programma waarin de vrijheid van de kunstenaar zegeviert. Met muziek van onder andere Von Bingen, Bach, McCartney, Kleppe, Nasopoulou en Wiegerink en in een regie van Marc Pantus.

Over de opdrachtcompositie “Victory Boogie Woogie”:

I.               Last night I dreamed a new composition

Lucas Wiegerink: “In het boek The making of Victory Boogie Woogie zag ik de allereerste schets van het schilderij: een ijzersterkte compositie van slechts 15 lijnen. Mondriaan heeft er vervolgens tal van vlakken overheen geschilderd en er stukjes tape op geplaatst. Het doek werd een eindeloze zoektocht naar de perfecte compositie, naar het perfecte evenwicht. Deze zoektocht en veelgelaagdheid van het schilderij is de inspiratie voor mijn stuk geworden.

De Victory Boogie Woogie bestaat op een aantal plekken uit zeven lagen verf en ik heb deze verflagen in mijn muziek vertaald naar zeven fases. Ik begin met de oorspronkelijke 15 lijnen (nu 15 noten) en per fase voeg ik nieuwe lijnen en vlakken toe terwijl de oude laag er – in elk geval deels – onder blijft liggen. De muziek wordt zo steeds voller en uitbundiger. Het stuk eindigt in rust; Mondriaans droom van het uiteindelijk onvoltooid gebleven schilderij is nog eenmaal te horen.

“Last night I dreamed a new composition” zijn de enige woorden die in het stuk te horen zijn. Het is de zin die Mondriaan uitriep toen hij de Amerikaanse kunstenares Charmion von Wieland in 1942 zijn eerste schets van de Victory Boogie Woogie liet zien.”

II.              Mondrian’s Dream

Aspasia Nasopoulou: ”“Scheuren en plakken, afstand nemen, kijken, veranderen. Uur na uur.”, schrijft Hans Janssen in zijn biografie: Piet Mondriaan. Een nieuwe kunst voor een ongekend leven.

Deze puntige herhalende zinnen van Hans Janssen geven een idee over Mondriaans werkwijze om het allerbeste resultaat in zijn laatste en onvoltooide schilderij te bereiken.

Mondrian’s Dream is een collageachtig stuk waarin de twee grote interesses van Mondriaan die resulteerden in het indrukwekkende schilderij Victory Boogie Woogie worden verklankt: de essentie van de wereld en de essentie van vorm, weergegeven op de meest eenvoudige manier.

Mondriaan was geïnteresseerd in theosofie. Hij was op zoek naar waarde en betekenis en ging op zoek naar een manier om die begrippen in hun meest eenvoudige vorm weer te geven. In het stuk wordt over deze transformatie verteld via een gedicht uit Rainer Maria Rilkes laatste cyclus Die Sonnette an Orpheus.

In 1943, dezelfde periode waarin Mondriaan Victory Boogie Woogie schilderde, publiceerde de Indiase schrijver en filosoof D.V. Gundappa een bundel met gedichten. Twee gedichten uit dit boek slaan een brug naar Mondriaans filosofische en existentiële vragen.

Mondriaan was erg onder de indruk van de nieuwe stijl van spelen van Thelonious Monk en van de manier waarop hij zijn muzikale materiaal organiseerde: al ‘orde scheppend in de chaos’.
De kenmerkende melodie van Monk’s Dream duikt op in het stuk.”

III.            Daa-doe-daa

Joost Kleppe: “Altijd als ik Victory Boogie Woogie  van Mondriaan zie word ik vrolijk.  Ik vind het frappant dat de meester van de ‘uiterste abstractie’ aan het eind van zijn leven het dogma van de rechte lijnen heeft losgelaten. Zijn schilderij oogt vooral speels en feestelijk.

Om iets te maken dat goed aansluit op ‘Victory’ ben ik sterk afgeweken van mijn normale werkwijze. Deze keer geen lyrische vocale lijnen of melancholieke poëzie, maar abstracte Hollandse klanken als ‘Ui’ en ‘Dwie-oe’ en ‘Daa-doe-daa’, deels uitgedacht tijdens een sessie met Wishful Singing,  gecombineerd met Amerikaanse ritmiek en een portie humor. De compositie is losjes gebaseerd op de wiskundige verhoudingen van een vijfzijdig magisch vierkant. Voorts werd ik beïnvloed door jazz, de poëzie van Paul van Ostaijen en de kromme ritmiek van Igor Strawinsky.”

Za 25 november 2017 20:15 uur22:15 uur

Paleis het Loo Apeldoorn (NL)

Tickets

Victory! – Van Bingen tot Boogie
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten